Problemele copiilor si adolescentilor
Pe masura ce copiii si adolescentii cresc, acestia continua sa dezvolte abilitatile sociale si inteligenta emotionala necesare pentru a duce o viata sanatoasa si fericita. Atunci cand copiii se confrunta cu emotii sau se angajeaza in comportamente care interfereaza cu fericirea si capacitatea lor de a prospera, acestia pot beneficia de intalnirea cu un profesionist de sanatate mintala, cum ar fi un terapeut sau un consilier. Parintii si copiii frecventeaza frecvent sesiunile de terapie, deoarece terapia poate fi un spatiu sigur in care sa se adreseze gandurilor, sentimentelor si emotiilor cu care se confrunta toti membrii.
Etapele dezvoltarii de la nastere pana la adolescenta
Pe masura ce cresc, copiii vor avea schimbari in starea lor de spirit si in comportamente. Unele dintre aceste modificari sunt relativ
previzibile si, desi pot fi provocatoare, majoritatea sunt aspecte normale ale dezvoltarii copilului. În general, atata timp cat copiii se comporta in moduri care sunt in concordanta cu varsta lor, provocarile pe care le intampina nu ar trebui sa creeze motive de ingrijorare.
Exista multe teorii care se refera la fazele de dezvoltare pe care copiii le parcurg si recunoasterea acestor faze poate fi de nepretuit pentru parinti si ingrijitori in intelegerea comportamentului copilului si a nevoilor de dezvoltare. Teoria lui Erik Erikson care descrie etapele dezvoltarii psihosociale de la nastere pana la maturitate este una dintre cele mai recunoscute teorii bazate pe etape. Erikson, un psiholog de dezvoltare influent, a identificat opt etape in viata, dintre care cinci au loc in copilarie si adolescenta:
Copilarie: Încredere contra neincredere. În prima etapa a dezvoltarii umane, copiii exploreaza lumea si afla daca mediul lor este un loc sigur si previzibil. Sugarii au nevoie de o atentie deosebita si de mangaiere de la parintii lor, si de la parinti isi dezvolta primul sentiment de incredere sau neincredere.
Copilaria timpurie: Autonomia vs. rusine si indoiala. În a doua etapa a dezvoltarii psihosociale, copiii incep sa-si afirme independenta, sa-si dezvolte preferintele si sa faca alegeri. Sfidarea, iesirile temperamentaletemperamentul si incapatanarea sunt comune. În aceasta etapa, persoana incepe sa isi dezvolte mai intai interesele, un sentiment de autonomie si rusine sau indoiala.
Anii prescolari: initiativa vs. vinovatie. În aceasta etapa, copiii invata despre rolurile si emotiile sociale. Ei devin activi si curioasi. Jocul imaginar este o parte cruciala a acestei etape. Sfidarea, iesirile temperamentale si incapatanarea raman comune. Pe masura ce se dezvolta, copiii vor incepe sa manifeste comportamente ale vointei lor. Modul in care reactioneaza parintii si ingrijitorii va incuraja initiativa copilului de a actiona in mod independent sau vor determina copilul sa-si dezvolte sentimentul de vinovatie fata de actiunile necorespunzatoare.
Varsta scolara: Competenta vs. Inferioritate. Relatiile cu colegii si performanta academica devin din ce in ce mai importante in aceasta etapa. Copiii incep sa afiseze o gama mai larga si mai complexa de emotii. Acesta este un moment in care problemele sau dezamagirea in mediile academice si sociale pot conduce la conditii de sanatate mintala, cum ar fi depresia sau anxietatea. Dat fiind ca sarcinile academice si sociale devin mai exigente, conditiile cum ar fi hiperactivitatea cu deficit de atentie si comportamentul opozitional pot interveni.
Adolescenta: Confuzia identitatii vs. rolurile. Adolescentii devin mai independenti si incep sa formeze identitati pe baza experimentarii de noi comportamente si roluri. Pubertatea apare de obicei in aceasta etapa, aducand cu ea o serie de schimbari fizice si emotionale. Modificarile din timpul acestor ani pot sa incordeze relatiile parinte-adolescent, mai ales atunci cand noile comportamente depasesc experienta si provoaca probleme la scoala sau la domiciliu sau daca urcusurile si coborasurile emotionale persista si duc la experiente precum anxietatea sau depresia.
Factorii declansatori si de risc
Fiecare faza de dezvoltare prezinta provocari specifice pentru copiii pe care tind sa le traiasca ca etape normale de crestere. Problemele de sanatate mintala pot exacerba aceste provocari, insa, in multe cazuri, problemele de sanatate mintala apar ca un rezultat direct al evenimentelor din viata unui copil, indiferent daca acele evenimente sunt experiente traumatizante, cum ar fi torturi sau experiente obisnuite, cum ar fi trecerea la o noua casa .
Fiecare copil va raspunde diferit la schimbarile din viata, dar unele dintre evenimentele care pot afecta sanatatea mentala a copilului includ:
- Divortul sau separarea parinteasca
- Nasterea unui frate
- Moartea cuiva drag, cum ar fi un membru al familiei sau un animal de companie
- Abuzul fizic sau sexual
- Saracia sau lipsa de adapost
- Dezastru natural
- Violenta domestica
- Mutarea la un loc nou sau mutarea la o noua scoala
- Agresarea fizica sau emotionala
- Asumarea unor responsabilitati prea mari comparati cu cele adecvate varstei.
Conform statisticilor, in anul 2015, in Romania numarul copiilor cu probleme de sanatate mintala diagnosticaţi varia intre 1% şi 5%, in timp ce statisticile Uniunii Europene indicau un procent de 48% de adolescenţi şi tineri cu astfel de probleme.
Cele mai importante probleme de sanatate mintala identificate in randul cu varste cuprinse intre 3 si 17 ani sunt: hiperactivitate cu deficit de atentie (ADHD), problemele de comportament, anxietatea, depresia, autismul, sindromul tourette.
Aceste probleme de sanatate mintala reprezinta o parte din experientele copiilor si adolescentilor, dar cu siguranta nu includ toate problemele experimentate.
Abuzul si neglijarea copiilor reprezinta, de asemenea, probleme majore in cadrul diferitelor evenimente stresante de viata, care pot duce la provocari legate de sanatatea mintala. Copiii care sunt abuzati sau neglijati pot fi incapabili sa impartaseasca ceea ce au experimentat din cauza unei frici coplesitoare sau a unei rusini.
Atunci cand copiii ajung la adolescenta, relatiile romantice sau de alta natura pot constitui fi un factor de conflict semnificativ. Relatiile dintre parinti si copii sunt esentiale pentru dezvoltarea sanatoasa, dar pot fi tensionate de numeroasele urcusuri si de coborasuri ale vietii adolescentilor. De exemplu, majoritatea adolescentilor sunt ingrijorati de relatiile romantice. Cu toate acestea, pentru unii adolescenti, ingrijorarea cu privire la relatii poate sa le consume energia in mod excesiv si sa ii impiedice sa se bucure cu adevarat de viata.
Disfunctia alimentara, este o alta problema ce afecteaza unu numar destul de mare de tinere ea putand fi cauzata de presiunile sociale si de stresul din perioada adolescentei. Doua forme comune ale acestei afectiuni, anorexia nervoasa si bulimia, sunt mai frecvente in randul populatiei feminine, dar apar si in randul adolescentilor de sex masculin.
Tratamentul, fie ca este vorba de medicamente sau de terapie, fie de o combinatie a celor doua, lucreaza pentru multi adolescenti care se confrunta cu probleme de sanatate mintala, dar trebuie sa se solicite ajutorul unui specialist pentru ca toate acestea sa se intample.
Utilizarea substantelor de catre adolescenti
Incercarea alcoolului sau a drogurilor este destul de comuna in randul adolescentilor si poate duce la probleme grave de dezvoltare, sociala si comportamentala. Cele mai importante probleme din aceasta categorie sunt reprezentate de: consumul de droguri, consumul de alcool si fumatul.
Terapia si consilierea pentru tineri
Multe tipuri de terapie pun accent pe a vorbi despre despre sentimente si experiente, care pot fi deosebit de provocatoare pentru copiii mici. În lucrul cu copiii, consilierii folosesc adesea terapii care permit copiilor sa se exprime non-verbal, cum ar fi terapia de joaca, terapia cu tava de nisip si terapia artistica. Tinerii de orice varsta se pot simti inconfortabil, frica sau rusinati de a comunica ceea ce intampina cu un adult pe care nu-l cunosc. Daca sunteti parinte aceste sfaturi va pot ajuta atunci cand vorbiti cu copii despre terapie si tratamentul pentru problemele de sanatate mintala:
- Gasiti-va un moment bun pentru a vorbi si asigurati-va ca nu sunt in dificultate.
- Asculta activ.
- Luati in serios preocuparile, experientele si emotiile copilului dumneavoastra.
- Încercati sa fiti deschisi, autentici si relaxati.
- Discutati despre cat de frecvente pot fi problemele pe care le intampina.
- Explicati-va ca rolul unui terapeut este de a oferi ajutor si sprijin.
- Explicati faptul ca un acord de confidentialitate poate fi negociat, astfel incat copiii - in special adolescentii - sa aiba un spatiu sigur pentru a impartasi detaliile in particular, in timp ce recunosc ca veti fi avertizat daca exista amenintari la adresa sigurantei acestora.
Daca este nevoie se poate apela la terapia familiala, in care mai multi membri ai familiei pot participa la sesiuni impreuna, precum si in mod independent, daca este necesar. Exista, de asemenea, tratamente concepute pentru a aborda abilitatile parintilor, cum ar fi terapia de interactiune parinte-copil. Aceste tratamente pot fi utile atunci cand comportamentul copilului devine dificil de gestionat.